Tjänsteavtal - Avtalsvillkor
Senast uppdaterat: 2025-09-24
Villkoren gäller för Leverantörens alla Tjänster och dess tilläggstjänster.
1. Bakgrund
Detta avtal, ”Avtalet”, gäller när vi, Bizsys AB, 556488-3865, Kastellvägen 21, 82455 Hudiksvall (”Leverantören”) tillhandahåller en tjänst till er (”Kunden”, ”ni” eller ”er”).
2. Definitioner
Nedan beskrivs de ord som används genomgående i Avtalet och dess betydelse.
Anslutningspunkt | Den punkt där våra Tjänster görs tillgängliga för er |
Användare | Den person som ni ger tillgång till Tjänsten. Användare ska vara anställd person inom er organisation eller arbeta för er ideellt eller som konsult. |
Slutkund, Medlem eller Givare | Den person som har en relation till er, exempelvis som medlem eller givare, och använder Tjänsterna |
Avtalet | Det här avtalet inklusive bilagor och underbilagor. |
Kunddata | Data som ni, Användare, Slutkund, Medlem eller Givare överlämnar till oss eller som vi annars får del av genom er användning av Tjänsterna. |
Systemadministratör | Den person som beställt Tjänsterna för er räkning, eller de personer som är angivna som Kundens kontaktpersoner i Beställningsformulär, eller som har tilldelats rollen ”Administratör” i Tjänstens användarregister. |
Tjänsten eller Tjänster | Den eller de program och tjänster som vi har kommit överens om att vi ska tillhandahålla er. |
Beställningsformulär | Det formulär som används vid beställning av Tjänster, via vår webbplats foreningssupport.se eller som en del av Avtalet |
3. Tjänster som omfattas
Det här Avtalet gäller för de Tjänster som ni har beställt i samband med Beställningsformulär och ingåendet av Avtalet. Det gäller även för nya beställningar och nedgraderingar av Tjänster under avtalstiden.
4. Nyttjanderätt
Kunden har full nyttjanderätt till Tjänsten under avtalstiden. Kunden äger inte rätt att sälja Tjänsten vidare eller på annat sätt upplåta Tjänsten till annan part.
5. Äganderätt
Leverantören har full äganderätt och upphovsrätt till den tillämpningsprogramvara varmed Tjänsten produceras. Kunden har full äganderätt och upphovsrätt till Kunddata
Kunden äger rätt att när som helst begära ut all data ur Tjänsten. Detta levereras i första hand i form av en ”Ögonblicksbild” som är en kopia av innehållet i databasen. Detta kan göras av Kunden själv i systemet.
6. Tillhandahållande och förändringar av tjänster
Leverantören förbinder sig att under avtalsperioden tillhandahålla fungerade system för Kundens Tjänster. Leverantören förbinder sig också att i rimlig grad ge den service som Kunden kräver i form av utveckling av funktioner i Tjänsterna, samt eventuell annan service kring Tjänsterna. Med rimlig grad menas att Leverantören har rätt att neka anpassning av Tjänsterna som faller utanför ramen av vad Tjänsterna är tänkt att användas till. Leverantören strävar ständigt efter att förbättra sina Tjänster och utbud. Därför kan innehållet och funktioner av Tjänsterna förändras över tid.
Utveckling av kundanpassningar eller övriga prioriterade utvecklingsinsatser av ny funktionalitet sker mot timdebitering, enligt aktuell prislista eller separat överenskommelse. Utveckling ska beställas skriftligen av Kunden. Så kallade buggfixar är inte utveckling och ingår i Leverantörens driftsåtagande inom den kostnaden för Tjänsten.
7. Underleverantörer
Leverantören har rätt att anlita underleverantörer för att utföra uppdrag och därmed hjälpa Leverantören att leverera Tjänsterna till Kunden. Exempelvis för tryck och distribution av postala brevutskick, digital distribution och IT-drift.
8. Support
Grundläggande support sker på kontorstid och ingår i kostnaden för Tjänsterna. Med grundläggande support ingår svar på frågor kring Tjänsternas funktioner och användning. Frågor som avser annat än Tjänsten, exempelvis rådgivning kring bokföring eller tredjepartsprogram ingår ej. Hjälpsidor och manualer finns även att tillgå. Kontaktuppgifter och öppettider finns på vår webbplats, foreningssupport.se. Leverantören övervakar systemet även under icke kontorstid.
Leverantören erbjuder även Support Plus, en utökad support via telefon med utsedd(a) kontaktperson(er) som har kännedom om Kundens rutiner och behov. Utsedd(a) kontaktperson(er) bistår med rådgivning och förvaltningsåtaganden som säkerställer att Kundens behov och rutiner efterlevs. Support Plus ska framgå i Beställningsformuläret, inklusive kostnad, kontaktperson och omfattning i form av timmar per månad. Om Beställningsformuläret används på vår webbplats ska Leverantörens kontaktperson skickas till Kundens kontaktpersoner vid bekräftelse av beställningen. Arbete som ej avser grundläggande support eller ingår i Support Plus, eller faller utanför ramen om den avtalade supporttiden, debiteras enligt gällande timtaxa.
9. Sekretess
Parterna förbinder sig att inte för tredje man yppa eller i övrigt göra information tillgänglig, som part erhållit från andra parten inom ramen för avtalet. Sekretessen gäller även efter avtalets upphörande.
10. Kundens ansvar
- att gällande lagstiftning och svensk praxis avseende en organisations förhållande till enskilda medlemmar, eller en riksorganisations förhållande till föreningarna inom den egna organisationen följs, om Kunden är en registrerad Ideell förening, Ekonomisk förening eller Samfällighetsförening.
- att organisationens stadgar följs, om Kundens organisationsform är en registrerad Ideell förening, Ekonomisk förening eller Samfällighetsförening.
- att Tjänsten används i enlighet med gällande lagar och regler
- att information som laddas upp i Tjänsten inte bryter mot gällande lagar och regler
- att Dataskyddsförordningen - GDPR följs (Kunden är personuppgiftsansvarig).
- att utse, och uppdatera Leverantören om, minst en ansvarig person som verkar som Kundens representant i förhållande till Leverantören enligt definitionen av Systemadministratör, se punkt 2. Om Kundens organisationsform är en registrerad Ideell förening, Ekonomisk förening eller Samfällighetsförening, där tidigare Systemadministratör varit ordförande och avslutar sitt uppdrag, kan Leverantören begära in kopia på styrelseprotokoll som intygar vilken person som är föreningens ordförande. I detta fall kan Leverantören skapa en ny administratör för personen med ordförandeuppdrag och därmed utse en ny Systemadministratör för Kunden. För organisationsformen aktiebolag tillämpas motsvarande praxis där VD eller ordförande kan begära att bli Systemadministratör. En Systemadministratör kan själv byta Kundens Systemadministratör genom att skapa en ny användare i Tjänsten och tilldela denna rollen ”Administratör”. Systemadministratör uppgift är att själv, eller via hänvisad representant, till exempel leverera texter som ska finnas på årsaviseringen, intresseanmälan och påminnelser, samt att godkänna utskicken av dessa, om Tjänsten kräver det. Systemadministratören är även Kundens kontaktperson i alla frågor gällande Tjänsten och Avtalet.
11. Leverantörens ansvar
Leverantören ansvarar för att Tjänsten finns tillgänglig enligt punkt 15 och följer säkerhetsåtgärder enligt punkt 16, samt:
- att på begäran av Kund producera och distribuera årsaviseringar av medlemsavgift.
- att vid användande av FS Fakturatjänst löpande avisera nya medlemmar.
- att på begäran av Kund skicka adressfil till tryckeri för medlemstidning.
- att på begäran av Kund skicka beställningar till tredje part som exempelvis SPAR
- att under avtalstiden på egen bekostnad vidmakthålla en ansvarsförsäkring för Leverantörens anställda i sådan omfattning och med sådant försäkringsskydd som täcker det mellan Parterna avtalade skadeståndsansvaret. På begäran ska Leverantören lämna Kunden bevis för att erforderlig ansvarsförsäkring finns.
12. Ansvarsbegränsning och skadestånd
Leverantören ansvarar inte för den information som överförs genom tjänsten och är inte skadeståndsskyldigt för skada eller förlust i händelse av fördröjning, avbrott, utebliven eller felaktig leverans av data eller omständighet av liknande slag. Leverantören är inte heller skadeståndsskyldig om någon behörig eller obehörig gör intrång i Kundens, Leverantörens eller annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar data eller information.
Leverantören ansvarar inte, och är inte skadeståndsskyldig, för eventuell skada som uppkommit i samband med fel i brevutskick som skickats med Post eller E-post. Det åligger Kunden att korrekturläsa och godkänna utskicket innan leverans.
Leverantörens ansvar och skyldigheter gällande tillgänglighet (punkt 15) samt säkerhet (punkt 16) fråntas ej av denna ansvarsbegränsning.
13. E-postutskick
E-postfunktionen i medlemssystemet får endast användas för föreningsinformation. Kunden förbinder sig att inte skicka ut reklam eller annan information som kan tolkas som skräppost, SPAM, från e-postfunktionen. Leverantören förbehåller sig rätten att stänga av användare som missbrukar funktionen.
14. Force Majeure
Leverantören är inte ansvarig för förlust eller skada som Kund kan komma att drabbas av, om Leverantörens möjligheter att uppfylla Avtalet har förhindrats eller väsentligen försvårats av omständigheter utanför Leverantörens kontroll. Exempelvis arbetskonflikt, krig, uppror eller upplopp, pandemi eller epidemi, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, export- eller importrestriktioner, lockout eller annan arbetskonflikt, jordbävning, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning eller vattenskada, samt fel i eller försening av leverans från leverantör orsakad av händelse utanför Leverantörens kontroll.
15. Tillgänglighet
Tjänsterna är tillgängliga dygnet runt vid Anslutningspunkten, begränsat till servicenivåer angivet nedan och förutom vid planerade driftstopp. Avbrott i Tjänsterna anses heller inte föreligga vid fel/avbrott i kommunikationsnät och anslutningar som tillhandahålls av externa leverantörer, fel/avbrott i tjänster från externa internetleverantörer eller i internetknutpunkter, beteenden hos Kunden eller Användare, eller applikationer, utrustning eller operativsystem som används av Kunden, Användare, Slutkund, Medlem eller Givare, och force majeure enligt punkt 14
15.1. SLA - servicenivå
Tjänsterna ska ha en tillgänglighet på minst 99,5% per kalenderkvartal. Leverantören har övervakning på Tjänsterna och kan mäta detta kontinuerligt. Tillgängligheten beräknas enligt: (Minuter för kalenderkvartalet – Nedtid i minuter) / Minuter för kalenderkvartalet X 100
15.2. Planerade driftstopp
I händelse av planerat underhållsarbete kan Leverantören behöva begränsa tillgången till Tjänsterna. Leverantören informerar Kundens kontaktpersoner i så god tid som möjligt och försöker alltid göra underhållsarbeten utanför kontorstid.
15.3. Ersättning
Om Tjänsternas tillgänglighet understigit 99,5% har leveransförsening uppstått och Kunden har rätt till ersättning om 10% av kvartalskostnaden. Om Tjänsterna inte varit tillgängliga under 2 sammanhängande arbetsdagar har Kunden rätt till ersättning för varje efterföljande dag tills felet åtgärdats. Ersättning per efterföljande dag då Tjänsten inte är tillgänglig är 1 % per dag av kvartalskostnaden. Maximal ersättning är dock 50 % av kvartalskostnaden.
Efter 10 ersättningsskyldiga dagar utan tillgänglighet inom 12 månader har kunden rätt att avbryta avtalet med omedelbar verkan.
Ersättningen måste begäras senast inom 30 dagar efter att leveransförseningen uppstod.
16. Säkerhet
- Leverantören tar Kundens säkerhet på allvar och använder olika verktyg för att trygga Tjänstens övergripande säkerhet. Sådana verktyg är brandväggar, krypterade filer, professionella servrar och övervakningstjänster.
- All kommunikation med Leverantörens Tjänster sker krypterat med SSL.
- Leverantören hanterar all filöverföring via FTP, inga personuppgifter skall lämnas till Leverantören via e-post eller annan tjänst förutom den Leverantören erbjuder.
- Personliga användarkonton för varje individ.
- Personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer hur Kunden (personuppgiftsansvarig) instruerar Leverantören som personuppgiftsbiträde att hantera data, och varför
- Gallringsregler, schemalagd registervård säkerställer att Kund inte lagrar personuppgifter längre än nödvändigt. Anonymisering av ögonblicksbilder (backup) säkerställer att statistik finns kvar, men med anonymiserade personuppgifter
- Drift och lagring av data sker inom EU
17. Priser och betalningsvillkor
För Tjänsten gäller de priser som anges i Beställningsformuläret vid beställningen. Alla priser anges exklusive moms. Kostnad för Tjänsten faktureras månadsvis i förskott.
Kostnader för transaktionsavgifter, såsom registrering av betalningar och avprickning, fakturor, brev och supporttjänster, faktureras månadsvis i efterskott enligt vid var tid gällande prislista.
Om en faktura ej betalats kan Leverantören vidta åtgärder för att driva in betalningen samt stänga användarkontot och därtill hörande tjänster. Kunden kan även åläggas extra avgifter i form av påminnelse- och förseningsavgifter samt andra kostnader som uppstår till följd av att fakturan inte betalats i tid.
Leverantören äger rätt att justera priserna för Tjänsten. Prisändringar träder i kraft tidigast trettio (30) dagar efter att Kunden har underrättats skriftligen (t.ex. via e-post eller meddelande på faktura). Om Kunden inte accepterar en prisändring har Kunden rätt att säga upp avtalet till upphörande vid tidpunkten då den nya prisnivån träder i kraft, oavsett den ordinarie uppsägningstiden. Fortsatt användning av Tjänsten efter att prisändringen trätt i kraft anses utgöra ett godkännande av den nya prisnivån.
30 dagar netto tillämpas på alla fakturor efter sedvanlig kreditbedömning.
18. Avtalstid, uppsägning och ändringar
Avtalet gäller från tecknandet och löper tills vidare. Båda parter har rätt att säga upp avtalet med tre (3) månaders uppsägningstid.
Vid uppsägning kommer Kunden att sakna tillgång till kontot efter att uppsägningstiden löpt ut. All information och data på kontot kommer därefter att raderas. Uppgifter som raderats kan inte återställas under några omständigheter.
Leverantören förbehåller sig rätten att ändra villkoren i detta Avtal. Om ändringen innebär en väsentlig nackdel för Kunden ska Leverantören underrätta Kunden minst trettio (30) dagar i förväg. Kunden har då rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag ändringen träder i kraft. Fortsatt användning av Tjänsten efter att ändringen trätt i kraft anses som ett godkännande av de nya villkoren.
19. Övrigt
Avtalet ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag. Tvister med anledning av detta Avtal ska i första hand lösas genom förhandling mellan Kunden och Leverantören.
Om förhandling inte skulle resultera i en överenskommelse ska tvisten avgöras i svensk allmän domstol.
Bilaga 2
Personuppgiftsbiträdesavtal
PARTER
Personuppgiftsansvarig (PuA): Kunden i Avtalet
Personuppgiftsbiträde (PuB): Bizsys AB, 556488-3865, Kastellvägen 21, 824 55 Hudiksvall
1. Bakgrund och syfte
1.1 Detta Personuppgiftsbiträdesavtal är en del av ett huvudavtal om tillhandahållandet av tjänster som ingåtts mellan PuA och PuB och ska läsas och förstås mot bakgrund av detta. Personuppgiftsbiträdesavtalet reglerar PuB’s behandling av Personuppgifter för PuA’s räkning samt den integritetsnivå som ska uppnås vid behandlingen.
1.2 Detta Personuppgiftsbiträdesavtal syftar till att säkerställa de registrerades fri- och rättigheter när PuA anlitar ett personuppgiftsbiträde vid behandling av personuppgifter och till att uppfylla artikel 28.3 Allmänna Dataskyddsförordningen EU 2016/679, i det följande kallad Dataskyddsförordningen.
2. Definitioner
Behandling av personuppgifter | Åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter eller uppsättningar av personuppgifter, oberoende av om de utförs automatiserat eller inte, såsom insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning genom överföring, spridning eller tillhandahållande på annat sätt, justering eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring. |
Dataskyddslag | Avser sådan integritets- och personuppgiftslagstiftning samt all annan eventuell lagstiftning (inklusive förordningar och föreskrifter) som är tillämplig på den personuppgiftsbehandling som sker under detta Avtal, inklusive nationell sådan lagstiftning och EU Lagstiftning, såsom denna kan komma att förändras över tid. |
Personuppgiftsansvarig | Fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som ensamt eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter. |
Personuppgiftsbiträde | Fysisk eller juridisk person, offentlig myndighet, institution eller annat organ som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning. |
Personuppgifter | Varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person (registrerad), varvid en identifierbar fysisk person är en person som direkt eller indirekt kan identifieras särskilt med hänvisning till en identifierare som ett namn, ett identifikationsnummer, en lokaliseringsuppgift eller online-identifikatorer eller en eller flera faktorer som är specifika för den fysiska personens fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet. |
Personuppgiftsincident | En säkerhetsincident som leder till oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring eller till obehörigt röjande av eller obehörig åtkomst till de personuppgifter som överförts, lagrats eller på annat sätt behandlats. |
Register | En strukturerad samling av personuppgifter som är tillgänglig enligt särskilda kriterier, oavsett om samlingen är centraliserad, decentraliserad eller spridd på grundval av funktionella eller geografiska förhållanden. |
Registrerad | Den som personuppgiften avser. |
Tredje land | En stat som inte ingår i Europeiska unionen eller är ansluten till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. |
3. Behandlingen av personuppgifter, ändamål, typ av personuppgifter m.m.
3.1 PuB får endast behandla PuA’s personuppgifter i enlighet med syftet i avtalet och PuA’s skriftliga instruktioner för att fullgöra sitt uppdrag åt PuA så som framgår av det tillhörande tjänsteavtalet.
4. Personuppgiftsansvariges ansvar
4.1 PuA åtar sig att säkerställa att det finns en laglig grund för aktuella behandlingar enligt punkt 3 och att utforma skriftliga instruktioner för att PuB och eventuella underbiträden ska kunna fullgöra sitt uppdrag enligt detta personbiträdesavtal.
4.2 PuA åtar sig att utan dröjsmål informera PuB om förändringar i behandlingen vilka påverkar PuB’s skyldigheter enligt gällande dataskyddslag eller annan relevant lagstiftning.
4.3 PuA ansvarar för att informera registrerade om behandlingarna enligt avtalet och för att, i de fall det krävs, inhämta samtycke från den registrerade samt tillvarata de registrerades rätt till insyn och radering med mera.
5. Personuppgiftsbiträdets åtaganden
5.1 PuB förbinder sig att endast behandla personuppgifterna för de syften som anges i punkt 3 av detta avtal och följa gällande dataskyddslag eller annan relevant lagstiftning med avseende på behandling av personuppgifter och att hålla sig informerad om gällande rätt på området.
5.2 PuB ska vidta åtgärder för att skydda personuppgifterna mot förstörning, ändring, otillåten spridning och obehörig tillgång samt mot varje annat slag av otillåten behandling.
5.3 PuB åtar sig att säkerställa att samtliga personer som arbetar under dennes ledning följer vad som framgår av detta personuppgiftsbiträdesavtal och vid var tid gällande instruktion från PuA, samt informeras om relevant lagstiftning.
5.4 PuB ska vid behov assistera PuA med att ta fram information som begärts av tredje man.
5.5 För det fall att PuB finner att PuA’s instruktioner är otydliga, olagliga eller saknas, och som PuB bedömer är nödvändiga för att genomföra sina åtaganden ska denne, utan dröjsmål, informera PuA om detta och invänta nya instruktioner.
6. Säkerhetsåtgärder
6.1 PuB åtar sig att vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning samt de eventuella åtgärder som framgår av instruktionerna för att skydda personuppgifterna.
6.2 I det fall PuB behandlar känsliga personuppgifter vilka omfattas av sekretess, ställs särskilt höga säkerhetskrav. PuA får då lämna ytterligare instruktioner om säkerhetsåtgärder.
6.3 PuB ska ha ett behörighetskontrollsystem som förhindrar obehörig behandling av personuppgifter eller obehörig åtkomst till personuppgifter.
6.4 PuB ska genom behörighetskontrollsystemet aktivt begränsa åtkomsten till personuppgifterna till sådana personer som arbetar under dennes ledning och som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter för fullgörande av avtalen mellan PuB och PuA.
7. Sekretess
7.1 PuB och den personal som arbetar under detta personuppgiftsbiträdesavtal ska vid behandling av personuppgifter iaktta sekretess, såväl handlingssektess som tystnadsplikt. Personuppgifterna, information, instruktioner, systemlösningar, beskrivningar eller andra handlingar som PuB erhåller genom informationsutbyte enligt detta personuppgiftsbiträdesavtal eller annat avtal parterna emellan får inte utnyttjas eller röjas för annat ändamål än som framgår av detta personuppgiftsbiträdesavtal eller annat avtal parterna emellan, varken direkt eller indirekt, om inte PuA på förhand skriftligen medgivit detta.
7.2 PuB ska utan dröjsmål skriftligen underrätta PuA om eventuella kontakter med tillsynsmyndighet som rör eller kan vara av betydelse för Behandling av Personuppgifterna. PuB har inte rätt att företräda PuA eller agera för PuAs räkning gentemot tillsynsmyndigheter i frågor som rör eller kan vara av betydelse för behandling av personuppgifterna.
7.3 Om den registrerade, tillsynsmyndigheter eller annan tredje man begär information från PuB som rör behandling av personuppgifter, ska PuB hänvisa till PuA. PuB får inte lämna ut personuppgifter eller annan information om behandlingen av personuppgifter utan skriftligt föregående medgivande från PuA. PuB åtar sig efter sådant medgivande att hjälpa till med att ge registrerade, tillsynsmyndigheter eller annan tredje man information om en viss behandling av personuppgifter.
8. Rättelse och radering av personuppgifter samt drift och underhåll
8.1 PuB åtar sig att utan dröjsmål vidta rättelse (rätta, radera eller blocka) av felaktiga eller ofullständiga personuppgifter efter instruktioner från PuA.
Efter det att PuA skriftligen begärt rättelse av personuppgift får PuB endast behandla personuppgiften som ett led i rättelseprocessen och åtar sig att vidta åtgärden utan dröjsmål.
9. Personuppgiftsincidenter
9.1 Personuppgiftbiträdet ska tillhandahålla och vidta tekniska och praktiska lösningar för att utreda misstankar om att någon obehörigen behandlat eller haft obehörig åtkomst till personuppgifterna. Vid obehörig behandling, obehörig åtkomst, förstörelse eller ändring av personuppgifter, samt försök till dessa, ska PuB omedelbart skriftligen underrätta PuA om händelsen.
9.2 PuB åtar sig att assistera PuA för att fullgöra dennes skyldigheter enligt Artikel 32 i Dataskyddsförordningen. personuppgiftsincidenter, intrångsförsök eller annat bedrägligt förfarande för att få åtkomst till PuA’s personuppgifter ska enligt artikel 33 i Dataskyddsförordningen utan dröjsmål anmälas av PuB till PuA’s kontaktperson.
9.3 PuB ska tillhandahålla PuA en beskrivning av personuppgiftsincidenten. En sådan ska
- redogöra för personuppgiftsincidentens art och, om möjligt, de kategorier och antalet registrerade som berörs samt kategorier och antalet personuppgiftsposter som berörs,
- redogöra för de sannolika konsekvenserna av personuppgiftsincidenten, och
- redogöra för de åtgärder som har vidtagits eller föreslagits samt åtgärder för att mildra personuppgiftensincidentens potentiella negativa effekter.
10. Underbiträden
10.1 PuB har endast rätt att använda de underbiträden som framgår av Bilaga 3. PuA ska skriftligen godkänna nya underbiträden som anlitas av PuB.
10.2 Om PuB avser att anlita underbiträden ska denne tillhandahålla information om vilken typ av uppgifter och kategorier av registrerade ett visst underbiträde ska befatta sig med samt dess kapacitet och förmåga att leva upp till sina skyldigheter enligt dataskyddslag och annan relevant lagstiftning med avseende på behandling av personuppgifter.
10.3 Underbiträdena åtar sig motsvarande villkor för behandlingen av personuppgifterna som gäller enligt detta personuppgiftsbiträdesavtal.
11. Överföring av personuppgifter till tredje land och lokalisering
11.1 PuB äger endast överföra personuppgifter till tredje land, för exempelvis service, support, underhåll, utveckling, drift eller liknande hantering, om PuA godkänt sådan överföring (bilaga 3).
11.2 Innan överföring påbörjas, ska PuB uppvisa dokumentation som styrker att kraven i gällande dataskyddslag eller annan relevant lagstiftning och instruktionen till detta Personuppgiftsavtal är uppfyllda.
11.4 PuB ska tillse att personuppgifterna lagras inom EU, om inte parterna skriftligen kommer överens om något annat.
12. Lagval och tvistlösning
12.1 För detta avtal gäller svensk rätt. Eventuell tolkning eller tvist i anledning av avtalet, som parterna inte kan lösa på egen hand, ska avgöras av svensk allmän domstol.
13. Tillägg, ändring eller uppsägning av avtal
13.1 Tillägg och ändringar av detta personuppgiftsbiträdesavtal ska, för att vara giltiga, ske skriftligen. Sådana ändringar behöver inte undertecknas av båda parter, utan anses giltiga när Leverantören har informerat Kunden skriftligen (t.ex. via e-post eller publicering i Tjänsten) och Kunden därefter fortsatt att använda Tjänsten.
13.2 Om ändringen innebär en väsentlig nackdel för Kunden, ska Leverantören underrätta Kunden minst trettio (30) dagar i förväg. Kunden har i sådant fall rätt att säga upp detta Avtal med verkan från den dag ändringen träder i kraft.
13.3 Parterna har rätt att påkalla omförhandling av detta Avtal och andra bilagor, för det fall att
-
motpartens ägarförhållanden ändras väsentligt, eller
-
tillämplig lagstiftning eller tolkningen av den ändras på ett sätt som påverkar behandlingen av personuppgifter som omfattas av detta avtal.
13.4 En begäran om ändring enligt punkt 13.3 innebär inte att avtalet bryts utan endast att en omförhandling påbörjas.
14. Avtalstid och upphörande av behandling
14.1 Detta personuppgiftsbiträdesavtal gäller tillsvidare och upphör först när PuB slutat behandla personuppgifter för PuAs räkning. När personuppgiftsbiträdesavtal upphör, oavsett orsak, ska samtliga personuppgifter överlämnas till PuA.
14.2 Biträdet åtar sig att radera samtliga personuppgifter som behandlats enligt detta Personuppgiftsbiträdesavtal inom 180 dagar från uppsägningen. Radering ska emellertid inte ske förrän PuB skriftligen har informerat PuA om när radering kommer att ske och har överlämnat personuppgifterna.
Detta gäller även annan tillhörande information såsom, instruktioner, systemlösningar, beskrivningar eller andra handlingar som PuB erhållit genom informationsutbyte enligt detta personuppgiftsbiträdesavtal
14.4 Bestämmelser om sekretess i punkten 7 ska fortsätta att gälla även efter detta personuppgiftsbiträdesavtal i övrigt upphört av gälla.
14.5 Vardera Part har rätt att skriftligen säga upp avtalet. Vid uppsägning av avtalet gäller en uppsägningstid om tre (3) månader.
Part är berättigad att säga upp detta avtal om motparten;
- gör sig skyldig till väsentligt brott mot bestämmelse i detta avtal, och underlåter att vidta rättelse inom trettio (30) dagar från mottagande av skriftlig begäran därom från den andra parten, eller
- försätts i konkurs, inleder ackordsförhandling eller annars är på obestånd.
15. Övrigt
15.1 Parterna ska utse var sin kontaktperson med ansvar för parternas samarbete. Ändring av kontaktperson eller kontaktuppgifter ska skriftligen meddelas den andra parten.
15.2 Reglering av ersättning med anledning av detta personuppgiftsbiträdesavtal och de eventuella merkostnader PuB har för att fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal regleras av huvudavtalet.
Bilaga 3
Behandlingar och underbiträden
Nedan listas de behandlingar som Föreningssupport/Bizsys AB kan komma att utföra i vår roll som personuppgiftsbiträde. Exakt vilka uppgifter som utförs hos dig som kund är beroende av om du har aktuell tjänst eller ej.
Dessa behandlingar utförs ”kontinuerligt”, med en periodicitet som Föreningssupport anser lämpligt, alternativt som automatisk reaktion på annan händelse:
- Drift
- Säkerhetskopiering
- Inläsning av OCR-inbetalningar
- Avstämning av inkomna betalningar
- Hantering av felaktiga betalningar
- Leverans av filer för autogirodragning till BGC
- Hantering av betalningar med kort, Swish och andra metoder
- E-postutskick av information till nya medlemmar – Ingår i abonnemang
- E-postutskick av information om nya medlemmar till respektive organisation
- Insamling av anmälningar, bokningar och ansökningar
- Insamling av gåvor
- E-postutskick till gåvogivare, kund och insamlingsägare angående lämnade gåvor
- Uttag av underlag för utbetalning
- Adressuppdatering via SPAR
- Utträdande av avlidna via SPAR
- Rensning av gammalt data
- Radera intresseanmälda medlemmar
- Radera utträdda medlemmar
- Utträda medlemmar som ej betalt faktura
- Radera ögonblicksbilder med undantag för årskopia för statistik
- Anonymisera ögonblicksbilder
- Dessa behandlingar utförs på begäran för kunds räkning:
- Skapande av fakturaposter för medlemsavisering
- Leverans till tryckeri av fakturainformation
- Skapande av underlag för medlemskort
- Leverans till tryckeri av medlemskortsinformation
- Ändringar och nyupplägg av medlemsuppgifter
- Uttag av statistik
- Uttag av medlemslistor
- Uttag av adresseringsinformation
- E-post och SMS-utskick till medlemmar
- Skapande av formulär för anmälningar, bokningar och ansökningar
- Uttag av listor på anmälningar, bokningar och ansökningar
- Uttag av balans och resultaträkningar
- Uttag av huvudbok och verifikationslista
- Ändring av uppgifter på hemsida
- Återställning av backup
- Utlämnande av registerutdrag
- Dataportabilitetsuttag
- Uttag av tidningsfiler 12 gånger per år enligt lista från kund
Underbiträden
Aktivitet | Leverantör | Plats |
Systemdrift | Microsoft | Nordeuropa |
Postutskick | Tisdag | Sverige |
E-postutskick | Sendgrid | USA |
SMS-utskick | Compaya A/S | Danmark |
Adressuppdatering | SPAR | Sverige |
Överföring av e-faktura | Crediflow AB | Sverige |