Kundcase

Svenska Djurambulansen tar sikte mot 15000 månadsgivare

Svenska Djurambulansen är en ideell volontärverksamhet med uppdraget att hjälpa djur och djurägare i nöd genom en säker och professionell transport till veterinär eller annan lämplig instans. De finns i Göteborg sedan 2008 och Stockholm sedan 2011. Föreningen gör cirka 3500 utryckningar per år - som alla är kostnadsfria tack vare donationer från privatpersoner och företag, årsgivare och månadsgivare.

Föreningssupport
Föreningssupport
1 juli 2025

5 000 givare passerat och behovet av mer automation allt större

Svenska Djurambulansen har använt Föreningssupports register under många år för att hantera alla givare. Den manuella hanteringen av autogiromedgivanden började under 2024 dock bli ohållbar och tidskrävande. De flesta autogiroansökningar hanterades manuellt med blanketter, formulär och från internetbanker, för att därefter registrera givarna och skapa betalfiler från ett ekonomisystem till internetbanken. Man använde även fler register och leverantörer vilket skapade komplexitet och extrakostnader. Sedan våren 2025 använder Svenska Djurambulansen nu Föreningssupports nya tilläggsmodul för autogiro-onboarding. Nu sköts allt automatiskt, dygnet runt, från att givaren anmäler sig på hemsidan till att de viktiga gåvorna hamnar på kontot.

 

Webbutvecklaren klistrar in formulären - klart!

Med Föreningssupport samlar Svenska Djurambulansen nu in nya givare via hemsidan med BankID-signering och val av bankkonto för autogirobetalning. Systemet hanterar därefter hela den bakomliggande processen från månadsdragning till bokföringsunderlag, utan manuell administration längst vägen. Allt synkroniseras automatiskt mellan Bankgirot och givarna i Föreningssupport. Besökarnas upplevelse på hemsidan påverkas inte av att föreningen använder Föreningssupports insamlingssystem, eftersom formulären enkelt bäddas in på önskade sidor med en färdig widget, som är anpassningar till utseendet

 

Varför autogiro år 2025?

Autogiro är fortfarande en kostnadseffektiv betalmetod för organisationer i behov av återkommande intäkter. Utan en digital onboarding så kan autogiro upplevas krångligt och vara tidskrävande. Lägre avgifter och inga kortnummer som löper ut ökar dessutom möjligheten att behålla sina givare över tid med autogiro, utan avbrott och krav på uppdatering av kortuppgifter. Svenska Djurambulansen använder även Föreningssupports formulär för engångsgåvor och högtidsgåvor med gåvobrev, där det också är möjligt betala med kort och Swish för givare som föredrar det. Oavsett betalsätt så går alla betalningar direkt till Svenska Djurambulansens bankkonto, utan mellanhänder, där föreningen äger hela relationen och alla betalningsuppdrag.

Varje månadsgivare är en livsviktig länk i kedjan – det är tack vare deras generositet som vi kan finnas där för djur i nöd, varje dag. För oss är det avgörande att så mycket som möjligt av varje gåva går direkt till verksamheten. Genom att automatisera och förenkla administrationen frigör vi tid och resurser – så att vi kan växa, nå fler regioner och hjälpa ännu fler djur.



Camilla Larsson - Generalsekreterare Svenska Djurambulansen

 


 

Vill du veta mer om Föreningsupport?

Hör gärna av dig!

Kontakta oss

Mer läsning

Nyhet

Föreningssupport får ny logotyp och webbplats

Vi är glada att idag kunna presentera en uppdaterad visuell identitet och en helt ny webbplats!

Kundcase

Riksförbundet Attention återvänder till Föreningssupport

Riksförbundet Attention väljer Föreningssupport som leverantör av medlemssystem och insamling. Atten...

Produktnytt

Redigera automatiska e-postsvar, händelseloggar och mer

Många föreningar börjar nu komma igång igen, och vi vill passa på att uppdatera er om vad som hänt i...

Kundcase

Parkinsonförbundet väljer Föreningssupports medlemssystem

Parkinsonförbundet har valt Föreningssupport som leverantör av medlemssystem och insamlingslösning. ...

Produktnytt

Direktbanksbetalning, Kivra och mer

Snart midsommar! Håll dig uppdaterad med det senaste kring fler betalmetoder och Kivra-stöd i Föreni...

Kundcase

Så har 1,6 miljonerklubben samlat över 6000 deltagare till sina event

1,6 & 2,6 miljonerklubben är en ideell kvinnohälsoorganisation som grundades 1998. Klubben arrangera...

Artikel

Vad är ett medlemssystem?

Ni har säkert hört talas om medlemssystem och medlemsregister. Men vad är det och vad innehåller det...

Produktnytt

Swish-uppdatering, Autogiro och mer

Valborgsmässoafton och lite extra ledighet står runt hörnet. Här kommer en summering av vårens nyhet...

Nyhet

Det händer mycket på Föreningssupport nu

Nu är vi en god bit på väg in i 2025. Fler medarbetare, fler kunder, fler produktnyheter.

Produktnytt

Sommarens release notes - över 25 uppdateringar

Har du hängt med i vårens alla uppdateringar? Om inte, så kommer här en samlad lista med alla nyhete...

Produktnytt

Hantera möten och arrangemang

Nu kan du enkelt skapa evenemang i Föreningssupport, både publika och privata. Varje evenemang har s...

Produktnytt

Koppling till Nordea för automatisk avprickning är nu live

Nu kan förbund och föreningar som använder Nordea aktivera vår nya koppling för att pricka av inbeta...

Produktnytt

Produktnyhet! Nu enklare att hantera hushåll

Nu är det enklare att hantera hushållskopplingar för dig på kansliet. I den senaste uppdateringen ha...

Produktnytt

Ny widget för gåvoformulär

Nu kan du bädda in vår nya widget för insamling av gåvor via er hemsida. Den nya widgeten genererar ...

Nyhet

Utbildning hos Prostatacancerförbundet

I veckan har vi varit hos Prostatacancerförbundet och utbildat lokalföreningar i webbverktyget Umbra...

Artikel

Få in medlemsavgifterna med Swish-betalningar

Vi har nu släppt en uppdaterad version av vår fakturamodul med bättre översikt och möjlighet till Sw...

Vill du veta mer?

  • Enklare medlemshantering
  • Ingen mer avprickning
  • Få tid till medlemmarna
Kontakta oss Boka demo
Top