5 000 givare passerat och behovet av mer automation allt större
Svenska Djurambulansen har använt Föreningssupports register under många år för att hantera alla givare. Den manuella hanteringen av autogiromedgivanden började under 2024 dock bli ohållbar och tidskrävande. De flesta autogiroansökningar hanterades manuellt med blanketter, formulär och från internetbanker, för att därefter registrera givarna och skapa betalfiler från ett ekonomisystem till internetbanken. Man använde även fler register och leverantörer vilket skapade komplexitet och extrakostnader. Sedan våren 2025 använder Svenska Djurambulansen nu Föreningssupports nya tilläggsmodul för autogiro-onboarding. Nu sköts allt automatiskt, dygnet runt, från att givaren anmäler sig på hemsidan till att de viktiga gåvorna hamnar på kontot.
Webbutvecklaren klistrar in formulären - klart!
Med Föreningssupport samlar Svenska Djurambulansen nu in nya givare via hemsidan med BankID-signering och val av bankkonto för autogirobetalning. Systemet hanterar därefter hela den bakomliggande processen från månadsdragning till bokföringsunderlag, utan manuell administration längst vägen. Allt synkroniseras automatiskt mellan Bankgirot och givarna i Föreningssupport. Besökarnas upplevelse på hemsidan påverkas inte av att föreningen använder Föreningssupports insamlingssystem, eftersom formulären enkelt bäddas in på önskade sidor med en färdig widget, som är anpassningar till utseendet
Varför autogiro år 2025?
Autogiro är fortfarande en kostnadseffektiv betalmetod för organisationer i behov av återkommande intäkter. Utan en digital onboarding så kan autogiro upplevas krångligt och vara tidskrävande. Lägre avgifter och inga kortnummer som löper ut ökar dessutom möjligheten att behålla sina givare över tid med autogiro, utan avbrott och krav på uppdatering av kortuppgifter. Svenska Djurambulansen använder även Föreningssupports formulär för engångsgåvor och högtidsgåvor med gåvobrev, där det också är möjligt betala med kort och Swish för givare som föredrar det. Oavsett betalsätt så går alla betalningar direkt till Svenska Djurambulansens bankkonto, utan mellanhänder, där föreningen äger hela relationen och alla betalningsuppdrag.
Varje månadsgivare är en livsviktig länk i kedjan – det är tack vare deras generositet som vi kan finnas där för djur i nöd, varje dag. För oss är det avgörande att så mycket som möjligt av varje gåva går direkt till verksamheten. Genom att automatisera och förenkla administrationen frigör vi tid och resurser – så att vi kan växa, nå fler regioner och hjälpa ännu fler djur.
Camilla Larsson - Generalsekreterare Svenska Djurambulansen
Vill du veta mer om Föreningsupport?
Hör gärna av dig!